Träna med barn

Jag VET att jag inte är den enda som har svårt att hinna med träning i allt annat som skall hinnas med på veckorna, för att inte tala om helgerna! Vet inte hur många av er som läser bloggen/kikar in här som har barn men här kommer iaf lite tips på hur jag lyckas få ihop mina timmar med lite flås! Med några månader kvar till Vasaloppet känner jag mig mycket motiverad till att komma igång ännu mer!! .

1. passa på medan ni båda är hemma. Jag och maken ska åka Vasaloppets Öppna Spår tillsammans 2012. Det betyder många träningstimmar och lite tid tillsammans om man som vi inte har någon släkt i närheten som kan vara barnvakt medan vi tränar tillsammans. Därför får vi helt enkelt turas om att träna. En tar fm-passet och den andra em-passet:) Detta gäller främst helger.

2. egna kvällar. Vi har ett rullarna schema för hämtningar och lämningar vilket istort sett innebär att de dagar jag lämnar har jag kvällen fri till träning. Visst, jag kommer inte alltid hem förrän barnen har somnat men vi resonerar som så att barnen ALLTID har en av oss föräldrar hemma med sig och inga barnvakter.....

3. ta med barnet/barnen. Under sommaren och hösten har jag fått sällskap av Felix på mina löpturer. Han har cyklat med mig, haft vattenflaskan på cykeln och snällt talat om för mig när jag bör öka och när det är dags för lite dricka. Jättemysigt samtidigt som vi får egentid och vår sportgalna kille får röra på sig han med. Han han även fått följa med när jag har åkt rullskidor samt kört intervaller i en backe nära lekplatsen:) Alternativet med mindre barn är ju att ta dem i vagnen. Själv är jag inte så förtjust i det då jag föredrar att ha händerna fria när jag springer, men det är ju givetvis en smaksak.

4. träna hemma. Jag har köpt Zumba till vårt Nintendo Wii. Hur kul som helst och garanterat svettigt. Spelet registrerar höftrörelser genom att man fäster handenheten från Wii på höften med ett bälte som följer med! Sedan har jag även testat en hel del yoga och pilates DVD'n men det är lite för långsamt för mig för att motiveras att köra det hemma.

5. ta med barnen till gymmet. Många av de större gymkedjorna erbjuder barnpassning till sina medlemmar, kostnadsfritt. Jag nyttjade det en massa då Felix var liten men med Norah gick det inte alls lika bra. Hon ar inte alls nöjd med det. Det blev ett stressmoment för mig att ha henne där för att kunna bli inkallad när som helst och tvingas avbryta mitt träningspass. Då åkte jag hellre till gymmet efter att vi nattat barnen och maken kunde vara hemma med dem. Nu har barnen dock blivit större och vi ska ta tag i detta med barnpassning igen då det ger oss en möjlighet att träna tillsammans.

Hur gör ni andra för att hinna med träningen i all mamma-/pappa-/vardagsstress??

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0